2014. július 18., péntek

Borral főzök, néha az ételbe is teszek

Minden nap ér valami meglepetés... azt már tudom, hogy a neten található (csodakönnyű, pofonegyszerű) pogácsareceptek... nekem nem válnak be; csupán azt nem írják le, ami a legfontosabb: minden legyen szobahőmérsékletű. Az élesztőt, ha nem is futtatom fel, akkor megöli a hideg tejföl. Jó pár évem telt el azzal, csak mert szerettem,  hogy "élőben" néztem a  főzést, és csak egy olyan adásra akadtam eddig, és nem ismétlik meg, ami hangsúlyozta, hogy a konyhai higiénia igen fontos: csirke után mossunk kezet, a citromot dörzsivel, vagy szódabikarbónával jól tisztítsuk meg, a tojást mossuk meg, töröljük papírtörlővel szárazra, és egyenként törjük fel, ne használjuk ugyanazt a vágódeszkát hús és zöldség aprítására, tartsunk a főzés alatt sorrendet és rendet, kerüljük a csetreszgyártást és hogy minden főzés azzal kezdődik és végződik: mosogassunk el. Valahogy ez mindig kimarad a műsorokból. És igen, én is tudok 30 perces kaját, mert használom a mélyhűtőt, előrelátóan teszem félre a maradékokat. Igen, én is tudok rittyenteni csodavacsorát tízezer forintból. De vajon hány olyan műsor van, ami azt mondja, nézzük, mi is van a kamrában, és abból hozzunk össze valamit. Ha elrontjuk, hogyan lehet helyrehozni? Ha valami hiányzik, mivel lehet helyettesíteni?

Minden a részletekben rejlik. Az étel pont olyan, mint az élet. Szenvedély, lélek, körültekintés, odafigyelés és rendes fűszerezés. Nem, nem elég a só és a bors. Most épp lestyánra vadászom, tárkonyom már van, a kurkumától megrettentem, pedig fertőtlenít, és fogmosásra is jó, de hát mindent sárgára fest, és gyakorlatilag csak igen erős (nem mindig elég az ecet és a mosószóda) vegyszerekkel tudom eltüntetni a konyhalapról. Vagyis számomra az jött le, körültekintően, de örömmel főzni, merni fűszerezni, változtatni,  mert csak feldobja az ételem. Az életem. :-))

12 megjegyzés:

natimama írta...

Jövő hétvégén megyek le Mártonba. A szomszéd bácsi kertjében évek óta terem a lestyán. (Állítólag egyszer kell csak elültetni, onnantól mindig van.) Jogosítványom van szedni belőle. Ha kibírod addig, küldök. Postán. De tényleg. :o)))

márti írta...

juuuuuuuuj... már csak egy hűtő kéne :-)))))))))

natimama írta...

Azt még nem sikerült beszereznem. De munkálkodom rajta. :o))))
Kitartás! :o)))

márti írta...

... cserébe küldök cseppekben emailban a gulyásból :-)))

márti írta...

A hűtőn én is rajta vagyok... ja ezért olyan nehéz, hűtenie ... :-))))))

natimama írta...

Cseppekben? Az MICSODA ESZENCIA lesz! :o)))

márti írta...

Virtuális, de L-élek éltető... :-))

stali írta...

Imádlak Benneteket, remek volt hallgatni, ahogy beszélgettek!
Ja, igen. Főzni is úgy főzünk, ahogyan élünk. (Elhasználta a dugi kefíremet, hideg uborkaleveshez. Még kétséges, sütök-e valamit a futamra?)

Vénember írta...

Küldjek egy hűtőt? Nekem van Szegeden néhány... :-)
Csak az utaztatás a gond...

márti írta...

De aranyos vagy! Légiposta? :-))))
Angyalok? Postagalambok?

/Köszi, itt helyben megoldom egyszercsak ám... :-))/

Töprengő írta...

Még soha az életben nem ettem semmit, amiben lestyán van. Mibe teszik? Levesbe vagy főzelékbe? Milyen íze van?

márti írta...

Egyszer ettem gulyáslevest, a szokásos fűszerekkel és lestyánnal... olyan íze van, mint a zeller és a tárkony és nagyon különleges... te is egyszer kipróbálhatod hamis gulyáslevesbe, amiben nincs husi, sőt, mivel abból hiányzik a pörkölt aromája, így még több fűszert is lehet bele tenni, kömény, zeller, fokhagyma, hagyma, só, bors...
(és persze paradicsom, paprika, répakarikák, zeller, fehérrépa, krumpli)

párolt hagymán indítod, mintha pörköltet csinálnál... :-)))))))))))) az alap ugyanaz! csak kihagyod a husit és teszel bele galuskát vagy tésztát.

Nyami...